Mange facetter af den danske scene samlet i Bruxelles
Simon Christensen, Gaffa, SPOT On Denmark, AB, Bruxelles, torsdag aften
 
Citater
Den danske scene har enhver mulighed i udlandet. Det er den bedste musik lige nu, den har international appeal...

- Marc Lusty (UK), Reverb Records
"SPOT truely was a wonderful and delightful time for all of us. I was quite excited by the organization of the festival. Big Ups to the whole Spot-team. I've hardly seen a big event like this done so perfectly and smooth"

- Reinhold Seyfriedsberger, booker, Ink Music.
Bookmark and Share
Enmandshæren Prins Nitram, alias Martin Dahl, åbnede den danske aften.
Enmandshæren Prins Nitram, alias Martin Dahl, åbnede den danske aften.
Danskerne holdt niveau foran 250 belgiere, men ingen kunne overskygge Lucy Love
.

- - -
Det tredje SPOT On Denmark i Bruxelles blev næste udsolgt fra start – og var fortrinsvist et tilløbsstykke for branchefolk, som enten direkte eller i andet led er relateret til de danske kunstnere. Fire danske navne som hver især både har noget der er helt deres eget, og som mest af alt er utroligt forskelligt fra hinanden. Fra Prins Nitrams kompromisløse setup og til Fagget Fairys energiske rockede elektro- og drum'n'bass-klubbangers.
Fire hjørner af den danske musikkultur, som tiltaler forskellige målgrupper, men alle har det til fælles, at de er hårdtarbejdende, sympatiske og tro mod deres kunstneriske udtryk. Respekten for hvilket gav genlyd hos det belgiske (branche-)publikum på Ancienne Belgique denne novembertorsdag. Spot On Denmark er arrangeret af Musik Export Denmark og ROSA.
Prins Nitram
Martin Dahl – alias Prins Nitram – demonstrede stort overskud ved at starte alene på scenen, iført oversavede gummistøvler og en rød, ternet morgenkåbe/kappe på trommer og bas (samtidigt!). Som multiinstrumentalist og fænomén er Martin Dahl spændende og har en klar kunstnerisk agenda – men som oplevelse er han sværtfordøjelig, også for et belgisk publikum, som nok var nysgerrigt, men også let tilbageholdende.
Efter ”Stupid” introducerede han klonerne – Martin og Martin, altså Prins Nitram selv, -  på storskærmen som en ekstra dimension. Og  på scenen spillede med Prins Nitram live på de næste fire sammenhægende numre. Filur-kolaborationen ”20 Lashes” fungerede bedst, og efter den syrede demonstration af et etmandsband, som spiller med videoprojektionerne af sig selv, så blev det til reggae-inspirationerne på ”Change The Channel” og den forløsende, lettere hadefulde ”Broken Hearts Are For Assholes”.
- Det er altid sjovt at spille foran et publikum i udlandet, som ikke kender én og ikke ved, hvordan de skal reagere. Som regel lytter de mere og er mere friske, fortæller Prins Nitram, som har udgivet et enkelt album, ”Bomty Bomty” fra 2008.

- Prins Nitram er et hyggeprojekt, som måske er lidt formålsløst, for jeg ved ikke, hvor længe det eksisterer. Det startede som et band, men live blev det et enmandsprojekt, fordi det var svært at samle mine musikere til en turné. Jeg er ved at lave et nyt band, hvor vi sætter musik til Dylan Thomas-tekster fra 30' og 40'erne. Jeg vil egentligt ikke være kendt, men spiller for musikkens skyld, tilføjer han i backstagelokalet efter koncerten.
Prins Nitram har givet koncerter i Brasilien, Frankrig, Belgien og Norge, og bliver udgivet på Whiteout Music (Emil Jørgensen) i Danmark.

- Det er en belgisk jury, som har set Prins Nitram til SPOT Festivalen i år, der har inviteret ham til Bruxelles, og hvis der opstår en interesse, så vil vi naturligvis gerne lave en aftale. Nitram er ikke et Fagget Fairys-hit, men vi ser på de muligheder, der dukker op, fortæller pladeselskabsdirektør og tidl. Swan Lee-trommeslager, Emil Jørgensen - som i øvrigt også brugte tiden til SPOT On Denmark på at shoppe Cours Lapin til det belgiske marked.
I Got You On Tape

Med vanlig høj standard og præcision overtog den albumaktuelle og mørke artrock/-pop-kvartet I Got You On Tape. Singlerne ”Ace In The Hole” og ”Spinning For The Cause” fra deres nylige, tredje album ”Spinning For The Cause” fungerede særligt godt, mens deres gamle hit, ”Somersault”, nok er udgivet på single men i sin stemning og længde passer bedre ind i et opslugende mørkt, men også ensartet lydunivers. Den æstetiske oplevelse baserer sig på fire teknisk meget stærke musikere, mens forsanger Jacob Bellens, som i øvrigt  - ligesom i sit andet belgiske darling af et band, Murder - nyder stor respekt fra publikum. Der bliver lyttet, når han fortæller.
- For os er det at spille en koncert en mulighed for at komme ud med vores musik, og det er meget rart at have en ny plade med. Koncerter er altid en mulighed for at få nogle flere fans og udbrede vores musik, fortæller guitarist Jacob Funch.

IGYOT (der tidligere har givet koncerter i Canada og England samt SPOT On-koncert i Paris), ser pladerne som en progression.
Men hvad betyder det, at Jacob Bellens er kendt fra Murder i forhold til det belgiske marked? Kan man stadig adskille de to bands?

- Murder-fans vil selvfølgelig kunne genkende ham på scenen. Publikum vil lægge mærke til, at nu har Murder-sangeren startet et nyt projekt, og begynde at tjekke I Got You On Tape ud. Det er meget nærliggende både for fans og for pressen. Vi har håbet på, at de to bands ville kunne hjælpe hinanden. Og man kan jo sagtens adskille Murder og IGYOT i Danmark, så hvorfor ikke også her, tilføjer bassist Jeppe Skovbakke.
I Got You On Tape har på deres tredje plade skiftet dansk pladeselskab til Tigerspring (distribution via A:larm), og de forventer at forhandle en belgisk eller Benelux-aftale på plads som et direkte resultat af Spot On Denmark-koncerten. Murder har udgivet ”Stockholm Syndrome” og turneret flere gange i Benelux.
Lucy Love stod for aftenens bedste performance med det store visuelle setup.
Lucy Love stod for aftenens bedste performance med det store visuelle setup.
Lucy Love

SPOTOn Denmarks bedste koncert stod den danske grimeprinsesse,  Lucy Love, for. Med overbevisende scenepræsens, gode detaljer, hurtige syngmed-hits og et uforligneligt oplæg i debutpladen ”Superbillion” fra februar i år. Genremæssigt er udgangspunktet den engelske grime og bassdominerede klubscene, men Lucy Love kan meget mere end det – og viste det flotteste vis med en kort showcase, som havde lidt af det hele. De store hits, den brede appel, de kække smil og kommentarer, det store setup med dans og karakteristiske binære visuals, og ikke mindst forståelsen for pausen, hvori Lucy Love og hendes producer/dj Yo Akim viste noget af den rigtige genretunge drum'n'bass, dubinspirationerne og ikke mindst 4x4, som blev fint viklet ind i den rå remixversion af ”I'm In Love With It”, som afsluttede hendes 40 minutters sæt.
Her er der stadig masser af uforløst potentiale, international klasse. Og så hjælper det jo altid med en performance, som er total overskudsagtig. Foruden de obligatoriske ”Daddy Was A DJ” og ”No V.I.P.” fik Lucy Love plus ensemble også flettet et par nye numre ind, blandt andet det hårdtslående ”End Of Time”.
- Vi har fået meget positiv respons allerede. Dét der startede med en koncert til Spot On Denmark, har udviklet sig til en hel weekend med koncerter og en masse interviews. Vi har faktisk er ret stort setup, fordi vi netop ikke tager ud som én dj og én mc. Selvom vi spiller klubmusik, så opfatter vi os som et band med dansere, en lydmand og en vj. Og den måde at arbejde på er ikke den billigste, men det er, hvad vi har valgt for Lucy Love. Musikalsk betyder det, at produceren er med ude live, og at vi spiller de enkelte elementer live fra scenen. Vi er med hele vejen igennem, og det er egentligt fordi, vi holder så meget af det, fortæller den rutinerede producer og live-dj, Yo Akim.

- Vi har stærke planer om at skulle lukke en aftale her i weekenden. Vi skal mødes med nogle folk hernede, og hvis de er fede og ligesom os er nogle ildsjæle og interesseret i musikken, så håber vi, der sker noget, fortæller Lucy Love.
”Superbillion” er udgivet i Danmark på Lucy Loves eget pladeselskab (med Yo Akim og Kettil Myrstrand), som har navnet... Superbillion Records. Desuden er albummet udgivet i Sverige via Playground.
(Læs en længere udgave af Lucy Love-interviewet andetsteds her på sitet).
Ustyrlige Fagget Fairys i sin rockede opsætning lukkede SPOT On Denmark.
Ustyrlige Fagget Fairys i sin rockede opsætning lukkede SPOT On Denmark.
Fagget Fairys

Aftenens sidste act var også det mest omtalte af de danske kunstnere – men Fagget Fairys har også allerede fået udgivet singlen ”Feed The Horse” og debutalbummet ”Feed The Horse” på det belgiske marked. Og har derfor både distribution og booking i Benelux i forvejen (Bang, Melt og Nada Booking, red.). Ikke desto mindre har SPOT On Denmarks rolle i denne situation været at styrke udgivelsesprocessen og lave et strategisk benarbejde i Bruxelles, fortæller MXD's koordinator Christian Hald Buhl.
Fagget Fairys fortsatte de gode klubvenlige vibes, som Lucy Love lagde for dagen halvvejs i koncertrækken. Med en blanding af drum'n'bass, hård elektro og en alligevel meget rocket sound satte Carla Cammilla Hjort (aka DJ Sensimilla) og den smukke vokalist med badass-attituderne Elena Cosovic (aka MC Ena) fart over feltet med et naturligt højdepunkt i den explicit seksuelle ”Feed The Horse”. Med sig på scenen havde de Kristoffer Sjelberg (aka Stunn Gun) og Jeppe Saugmann (aka Abdulla S) – som har spillet med Booty Cologne, Lulu Rouge og Camille Jones.
- Det er kun tredje gang, vi spiller med den opsætning, og vi har mega optur over det. Det var vildt fedt, og Bruxelles var seje. Det var ellers lidt af en udfordring, fordi vi har begge været lidt småsyge i løbet af dagen, men det glemte vi alt om, da vi kom på scenen, fortæller Ena kort efter koncerten.

- Jeg tripper stadig over, at vi kan spille med Kristoffer Sjelberg og Jeppe Saugmann. Hvad forskellen er? Det er de bedste i Danmark til at spille elektronisk musik live, og det er MXD's hjælp, der har betydet, vi har kunnet tage hele bandet med herned. Det er både dyrere og sværere at finde tid til at turnere som et helt band. Men det betyder, at vi kan spille et helt sæt, hvor vi kun spiller vores egne ting og ikke fletter samples ind. Desuden giver det en helt anden energi live, tilføjer DJ Sensimilla.
Det er dog ikke en afvisning af det hidtige dj+mc-setup, som Fagget Fairys har brugt i nu fire år – for det har givet dem festivaljobs foran flere tusinde publikummer, men som en variation er bandopsætning gavnlig.
I udgav jeres debutplade tidligt i foråret. Kommer der snart nyt fra Fagget Fairys?


- Vi er gået i gang med at producere igen, at lave remixes og nyt materiale, men der kommer ikke en plade. Planen er, at vi laver 2-3 ep'er i løbet af det næste års tid, for det går meget hurtigere, og man behøver ikke vente på release og singler. Til gengæld håber vi, at det kaster et par gode singler af sig, og så holder vi hypen kørende, fortæller Sensimilla.

- Vi spiller rigtigt mange klubjobs, og det kører hver eneste torsdag, fredag og lørdag. Det er over hele verden, og kører nonstop, og vi spiller jobs hver weekend 11 måneder om året. Det er jo ikke sådan, at vi kan isolere os i et studie i fem måneder. Vi laver det hele samtidigt. Skriver, giver koncerter og udgiver musik mange steder på én gang, og derfor passer ep-formatet fint til os, forklarer Ena.
Fagget Fairys i øvrigt spiller jobs i Gent og Paris efter SPOT On Denmark-koncerten. I Fagget Fairys levetid på godt fire år har Carla og Elena spillet omkring 400 koncerter, mens deres singler har fundet vej til hitlisterne i Australien, Tyskland, Østrig, Benelux og hjemme i Danmark.