|
Kem Lalot Tekst: Christian Lade Broch-Lips
Interview
Kem Lalot er til daglig headbooker for én af Frankrigs største festivaler. Selvom Kem Lalot i følge eget udsagn ikke ved noget om dansk musik, udgør han en fjerdedel af dette års lytterkomité på SPOT Festivalen. Det mener han er en fordel for SPOT Festivalen og de danske bands.
Via en skrattende forbindelse kæmper en dyb stemme med en skarp fransk accent sig igennem telefonnettet fra Frankrig til Danmark. Stemmen, der kommer ud af en gammel Sony Ericsson-mobil, tilhører Kem Lalot – den ene af de fire udvalgte dommere i SPOT Festivalens nedsatte lytterkomité. En dommer der er født og opvokset i Frankrig og intet har med Danmark at gøre. Derfor kan det umiddelbart virke underligt, at han og en englænder udgør to ud af lyttterkomitéens fire medlemmer, når de ikke er fra Danmark. Men det mener Kem Lalot kun er en fordel:
»Hvis alle i lytterkommitéen var fra Danmark, ville der opstå et stort problem. De danske dommere kender allerede til musikken, har skabt meninger om de forskellige bands og kender til alt for mange danske bookere, producere og managere – ja, måske endda bandenes egne pladeselskaber. Hvis lytterkomitéen kun bestod af danskere, ville de danske bands ikke blive hørt udefra, men indefra med allerede forudindtagede holdninger. Og det ville jo være forfærdeligt«, forklarer han og fortsætter:
»Jeg ved intet om dansk musik. Jeg kender ingen managere, bookingagenter eller pladeselskaber, og jeg har derfor ingen anden interesse end at lytte til musikken. Det er på den baggrund at jeg har valgt grupperne«.
Fransk festival med danske bands i fokus
I år er det første gang, at SPOT bliver besøgt af den franske musikbooker, og Kem Lalot glæder sig til at besøge den århusianske branchefestival. Efter at have lyttet til flere hundrede danske bands, er franskmanden blevet meget begejstret for det, han kalder et højt musikalsk niveau. Derfor, er det kommende besøg ikke kun for fornøjelsens skyld.
»Hvis jeg finder noget interessant og anderledes, og hvis grupperne lever op til det, jeg har hørt i høretelefonerne, vil jeg kraftigt overveje at sætte fokus på danske bands på vores egen festival næste år«, afslører han og fortæller, at der specielt er ét band, han virkelig ser frem til at høre.
»Jeg har virkelig hørt mange bands igennem, men det jeg husker bedst, det jeg lagde mest mærke til, og det jeg glæder mig mest til at høre, er det danske metalband Kellermensch. Jeg er helt vild med deres sange, fordi de virkelig formår at lave en ny og anderledes lyd«.
Erfarne bands – ny lyd
Den anderledes lyd, eller som Kem Lalot kalder den; ”the new sound”, er ifølge ham, det vigtigste for bands med store pladeselskabsdrømme. Et band skal kunne skille sig ud på den internationale scene – det skal være vovet og turde tage chancer. Samtidig er det vigtigt, at bandet ikke er nyt, selvom lyden skal være det.
»Det er meget vigtigt, at bandet har flere års liveerfaring. De optrædende skal spille på store og gode scener, og det er i forvejen et stort sats fra festivalens side at lade så mange nye, lettere uerfarne bands spille. Bandet skal være rutineret og kunne performe ordentligt live – det er klart det vigtigste«, siger Kem Lalot.
Om franskmanden bliver så imponeret, at han fuldfører sin idé om at sætte fokus på danske bands, og dermed blandt andet giver Kellermensch chancen for at komme på plakaten til næste års Eurockéennes Festival i den franske by Belfort, er op til de optrædende danske bands på SPOT Festival 2010. For hvis nogen af de danske bands er så heldige at blive hyret, kan de forvente at spille på samme festival som store internationale navne, på en af Europas største festivaler. Sidste år havde Eurockéennes Festival tunge navne som The Prodigy, Kanye West og Slipknot på plakaten samt 95.000 festglade gæster.
Kem Lalot ved tilsyneladende hvordan man booker dygtige og verdenskendte artister til en succesfuld, international festival. Om han også kan udvælge kompetente, men for ham ukendte bands, finder vi ud af, når SPOT Festival 2010 går i gang.
|