Citater "Danish Music Is Cool As Fuck"
- New Musical Express "We both enjoyed SPOT a lot a lot a lot! You have super bands!"
- Fruzsina Szép (Sziget Festival, artistic director) & Frigyes Machan Nesta (Programchef for musikradioen Mama Zone), Ungarn |
Foto: Tine Skou Ingredienserne er mange, fordi udtrykket er bygget op med en masse idéer, der giver musikken en masse lag. Det er mørkt, (chokerende) langsommere end de fleste danske alternativer, og er indtil nu lidt kunstnerisk musicians music, som resten af det danske publikum endnu ikke har taget imod. Det vakte også genklang i fremmødet på Spot Festivalens mest intime scene, Filuren, egentligt en perfekt ramme til dén forestilling. Kim Las åbnede med "Morskaben", der er bygget op af støjguitarer, programmerede beats og spacerockede synths. De i denne anmeldelse bud på referencer i Velvet Underground, David Bowie, Depeche Mode og Neu skal tages med et gran salt, for Kim Las rammer mest af alt sit eget. Til gengæld er det ikke alle numre, som han med samme insisteren kan præsentere, når han vælger en loose og lidt overspillet metode. "Casual" faldt lidt igennem, mens "Kranen" var højdepunktet; Et langt følsomt åndedrag med en voldsom, skærende udånding, hvor Las får lov til at bruge sin fremragende stemme i alle registre, dog fortrinstvis det dybe. Den nye bongorock-single "Frenzy" har en mere udadvendt appel, men indeholder samtidig også nogle selvrefererende finurligheder, og fulgte fint op, mens endnu en lang version af egenfavoritten "Boxen" lukkede den derfor kun fem numre lange showcase. Simon Christensen, GAFFA.dk (4/6)
|