Stoffer & Maskinen : Spot, Pickup Scenen, Århus, 2010-05-21 [5/6]
22-05-2010

"Put aside prejudices and check it out. Turns out there is more to Danish music than Barbie Girl..."

- Neil McCormick, The Daily Telegraph v. SPOT 2009
"We both enjoyed SPOT a lot a lot a lot! You have super bands!"

- Fruzsina Szép (Sziget Festival, artistic director) & Frigyes Machan Nesta (Programchef for musikradioen Mama Zone), Ungarn
"Fuck en Mew-kopi", fik en ung mand sagt, halvt i løb, med ryggen til scenen, efter Stoffer og Maskinens første nummer. Han skulle være blevet. Og have været tilstede.  Jo Mew var det første navn, der dukkede op i hovedet, da der blev tænkt i sammenligninger. Begge dele er elektrorock med en lys herrestemme i front. Men et kopiband er Stoffer og Maskinen ikke. Det startede godt og blev bedre og bedre. Og stemningen i teltet gik samme vej.

Stoffet (tekst og sang) står Christoffer Budtz for. Han synger på dansk i et ganske højt toneleje. Stemmen er godt fremme i lydbilledet, og der synges tydeligt. Teksterne er forholdsvis tematiserede og kredser om forholdet mellem mennesker og maskiner, følelser og intellekt, skrøbelighed og perfektion. Store sager, og der nås heller ikke altid helt i mål. Men det forklares til dels af, at man forstår alle ord manden synger, og derfor ekstra spidser ører. Der blev sunget med lukkede øjne, og storsvedende med begge de rystende hænder på mikrofonen, var der ingen tvivl om, at Budtz gav alt hvad han havde.

Og apropos - Maskinen (musik, guitar) er Andreas Sommer. Han fik da godt nok også rocket af. Guitaren frem og tilbage, møllesvingninger med højrearmen, op på stortrommen og blære sig, springe ned igen med fødderne strittende bagud. Han troede, han var Slash på en klippetop umiddelbart. Hvert anslag af strengene blev lavet med et ekstra hårdt sammenbid af tænderne , og den gåen til den var med til at løfte oplevelsen og stemningen, og kunne også ses på medbragt bas og trommesæt. De instrumenter fik ligeledes kniven. Den medbragte keyboardspiller lavede lydflader der fyldte lyden ud.

Fremførelsen af musikken fik én til at glemme, at Stoffer og Maskinens smukke, grandiøse og tungsindige  elektrorock måske ikke er super original. Men tungsind var det modsatte af udtrykket i publikums  ansigter, da koncerten var slut.
Det må anbefales at fange Stoffer og Maskinen et af følgende steder:

12/06: Start! Festival, København
23/06: Kløften Festival, Haderslev