Citater Den danske scene har enhver mulighed i udlandet. Det er den bedste musik lige nu, den har international appeal...
- Marc Lusty (UK), Reverb Records "We both enjoyed SPOT a lot a lot a lot! You have super bands!"
- Fruzsina Szép (Sziget Festival, artistic director) & Frigyes Machan Nesta (Programchef for musikradioen Mama Zone), Ungarn |
Ved deadline - et halvt år før SPOT Festival 2010 løber af stablen - har ROSA - Dansk Rock Samråd modtaget 925 ansøgninger om at optræde på SPOT. Arbejdet med at udvælge de debuterende kunstnere og bands - som skal spille ved festivalens vanlige 2-dages fokus på nyere dansk og nordisk musik 21.-22. maj - ligger nu i hænderne på SPOTs kurator-gruppe, der vil træffe sine valg primært ud fra basale krav om originalitet, diversitet og evne til at formidle sine kunstneriske ambitioner fra scenen. Bands, der tidligere har optrådt på SPOT, vil først og fremmest blive vurderet på baggrund af en rimelig international interesse og efterspørgsel, men også kunstnere, der vurderes at have produceret særligt eller væsentligt nyt materiale, vil komme i betragtning. Når SPOT – under såvel international som national bevågenhed - løber af stablen håber vi at festivalen på rimelig vis afspejler de væsentligste strømninger og produktioner fra den danske og nordiske musikscene. Sammensætningen af et SPOT-program er kompleks: Der vil sandsynligvis være kunstnere, der ikke er i stand til at optræde på SPOT, fordi de har andre opgaver eller prioriterer anderledes Og der vil være kunstnere, der på hjemmebanen er etablerede, men endnu mangler at slå igennem udenfor landets grænser. Samtidig er det vigtigt at forstå, de vanskeligheder danske kunstnere og deres branchebaglande står overfor, når det gælder internationaler lanceringer. Der skal arbejdes hårdt over flere år. Der er ikke kun eet internationalt marked, men mange små og større markeder. Der kræves en omfattende finansiering af ambitionerne. Og der kræves vilje og evne til at kommunikere sine kvaliteter. SPOT Festivalen er et basisredskab for formidlingen af dansk musik. Efter SPOT fortsætter ROSA - Dansk Rock Samråd, MXD og mange andre seriøse aktører deres arbejde med at støtte op om dansk musiks udviklingsmuligheder. InterSpot Mange er i dag af den opfattelse, at det i stigende grad vil blive nødvendigt at blande eksport med import både som metode til at udvide og stimulere vore netværk og som redskab for nye koncertmuligheder i udlandet. De senere år har vist os, at betydningen af store internationale netværk er et must på lige fod med adgang til finansiering af promotion- og koncertaktiviteter. Derfor har SPOT i flere år også præsenteret internationale navne på åbningsaftenen. Vi kalder det InterSpot. I år vil det foregå torsdag 20. maj på en række århusianske spillesteder og vil præsentrere ca. 20 internationale navne. De internationale bands og kunstnere udvælges i samarbejde med vore internationale samarbejdspartnere. Endeligt program for SPOT og InterSpot. Det endelige program for SPOT Festivalen vil favne så bredt som kvaliteterne kan bære fra den danske, nordiske og internationale scene. De første navne forventes offentliggjort i starten af det nye år. - - - Kurator-gruppen for SPOT Festival 2010 SPOT Festival 2010’s kurator-gruppe går nu i gang med gennemlytning af det indsendte materiale. Medlemmerne er: Morten Varano - musiker Veteran på den danske (elektroniske) scene. Kom første gang i offentlighedens søgelys med Excess Bleeding Heart i 1992, inden han i 1997-2004 udgjorde et af dansk elektronisk musiks kendteste indslag i Puddu Varano. Hvor den duo fik pæn international opmærksomhed fik Morten Varano for alvor travlt på de udenlanske scener via SlowTrain, som i 2003-6 betrådte adskillige store klubadresser og festivaler. Sideløbende har Morten Varano siden 1998 samarbejdet med Ramon Santana omkring projektet Los Chicharrones, som hidtil har udgivet tre cd’er og som pt. er ved at færdiggøre en ny – denne gang med optagelse af bl.a. afrikanske kunstnere i Paris og Mali. Ved siden af musikken er Morten Varano ved at have færdiggjort sit psykologi-studie – som han startede i 1991 og undervejs har holdt 11 års (!) pause fra. Meget passende er titlen på specialet ”Kreative fællesskaber”. Tim Hole – Direktør - Audio Authority Management (UK) Direktør for Audio Authority Management i London, som er grundlagt med henblik på at varetage en række pladeproducenters karrierer, og Audio Authority har med tiden også udvidet sig til også at varetage artist management og ledende produktion. Tim Hole har baggrund fra A&R-afdelingen hos henholdsvis Warner Bros. og Universal og var ivrig deltager på SPOT Festival 2008, hvor han bl.a. faldt for Kellermensch, som han nu arbejder for internationalt. Kem Lalot - Programtilrettelægger/booker - Festival des Eurockeennes (FR) Kem Lalot har mange års erfaring som booker, er en af to kunstneriske ledere ved den franske Eurockéennes Festival i Belfort – og har udfyldt den rolle siden 2001-udgaven. Herunder er han bl.a. leder af et nyt initiativ under festivalen kaldet “Reperage”, som har fokus på bands fra Østfrankrig, Schweiz og Tyskland: Desuden står han for bookingen af bands til både Generic Festivalen og den franske del af Impetus Festivalen. Endnu tidligere havde han også booker-rollen for henholdsvis spillestedet Noumatrouff¨ i Mulhouse (1994-2000) samt Betes de Scenes-festivalen i samme periode. Thomas Nordquist – Manager/booker - PDH Thomas Nordquist er egentlig uddannet pædagog og har gennem mange år arbejdet med unge ”på gadeplan” i København. Men interessen for musik førte ham i 2003 til musikkens verden, hvor han i fritiden begyndte at arbejde som manager for først Aya og siden bl.a. Rock Hard Powerspray, Magtens Korridorer og Rasmus Nøhr. En ansættelse hos Art People som bl.a. radiopromoter for Aya blev det også til, inden Thomas i 2007 gjorde musikken til sin fuldtidsbeskæftigelse hos PDH som manager og booker - hvor han i øvrigt stadig arbejder for Powerspray og Nøhr samt Ginger Ninja, Hannah Schneider og Stupid White Men.
|