SPOT Live: Legesyg åbning af SPOT
21-05-2010   Af  Jon Hededal
 
Citater
Det er bemærkelsesværdigt, hvor mange gode dance-navne, der kommer fra Danmark.

- Denis Docland, ID&T, arrangører (NL)
"SPOT truely was a wonderful and delightful time for all of us. I was quite excited by the organization of the festival. Big Ups to the whole Spot-team. I've hardly seen a big event like this done so perfectly and smooth"

- Reinhold Seyfriedsberger, booker, Ink Music.
Bookmark and Share
Amanda Jenssen leverede sin gangster-jazz til det fremmødte publikum til SPOT åbning. Foto: Thorsten Overgaard.
Amanda Jenssen leverede sin gangster-jazz til det fremmødte publikum til SPOT åbning. Foto: Thorsten Overgaard.
Der var et godt fremmøde, da SPOT Festival 2010 slog dørene op for tre dage med masser af musik. Åbningsarrangementet bød på tale fra festivalleder Gunnar Madsen og fire forskellige musikalske indslag.
 
Da folk havde fundet sig til rette i Musikhusets Store Sal, og lysene blev dæmpede, kom de to piger Kirsten og Marie ind på scenen. Med sig havde de et backingband beståede af fire fyrer. Kirsten og Marie åbnede således den 16. SPOT Festival med deres nummer ”My Dear”. Efterfølgende startede bandet på et nummer, der hurtigt vakte genkendelse hos publikum – backingbandet var nemlig The Rumour Said Fire, og nummeret var ”The Balcony”, som de to piger sang på fornem vis.

Efter de første to numre kom festivalleder Gunnar Madsen på scenen, hvor han holdt en lille velkomsttale, hvor han både fik talt om, hvad der kendetegner genrerne på årets festival, fik rost det tekniske personale for at få ryddet scenen hurtigt og flot efter den første optræden, samt fik sagt velkommen til alle de udenlandske gæster. Til sidst hyldede han Robert Borges for de 25 år, han har været tilknyttet Gaffa.

Swingende svensk diva, etniske trommer og eksperimenterende indie

Årets anden musikalske optræden var den svenske diva Amanda Jenssen, der med sin swingende og jazzede pop rigtig fik skudt gang i åbningsaftenen. Der var genkendelse at spore hos publikum, da hun spillede hittet ”Happyland”, og derefter sluttede sin koncert af med Cab Calloways klassiker ”Minnie the Moocher”.

Efter pausen kom Simona Abdallah på scenen. Med sig havde hun en darbuka, der er en tromme, og den viste hun, hvordan man skulle spille på – til stor begejstring for publikum, der klappede med, når hun lavede breaks.

Sidste band på SPOTs åbningsaften var det sammensatte band Slaraffenklang, der består af Slaraffenland og Efterklang. Her var der tale om et 11 mand stort band, der udover mange vokaler også benyttede sig af blandt andet to trommesæt og masser af blæseinstrumenter. Publikum var med fra Slaraffenklangs første toner, der skabte massive lydbilleder.

Da bandet gik af, blev de hyldet med massiv applaus fra det fremmødte publikum.

En interessant og legesyg åbning af årets SPOT.