SPOT Live: Schweiziske øjne på SPOT
22-05-2010   Af  Søren-Peter Fiirgaard
 
Citater
"We both enjoyed SPOT a lot a lot a lot! You have super bands!"

- Fruzsina Szép (Sziget Festival, artistic director) & Frigyes Machan Nesta (Programchef for musikradioen Mama Zone), Ungarn
"Danish Music Is Cool As Fuck"

- New Musical Express
Bookmark and Share
Sidste år vendte to journalister fra det schweiziske kulturmagasin Kinki hjem fra SPOT og beskrev festivalen i en lang artikel. I år tog Matthias Straub fra bladets chefredaktion selv til Århus.
 
Foto: Jacob Bredahl
Foto: Jacob Bredahl
Landene er begge små velfungerende demokratier, flagene minder om hinanden, og hvad indbyggerantallet angår, så er der heller ikke den store forskel.

Så måske ligger det i mentaliteten. Måske er de unge i Norden bare mere udadvendte og beredte til at stille sig op på scene med en ”her kommer vi med vores musik-attitude”. Det er i hvert fald den bedste forklaring Matthias Straub fra det schweiziske magasin Kinki kan give på det spørgsmål, han har stillet sig selv efter sin første dag på SPOT: Hvorfor er der så meget mere liv på den danske musikscene end på den schweiziske?

Schweiz har fostret navne, der har klaret sig fint internationalt – eksempelvis Krokus, Yello og Gotthardt – men spændvidden og mængden på årets SPOT Festival har imponeret Matthias Straub.

- Vi burde have mulighederne, men den entusiasme og spilleglæde, jeg har oplevet her på SPOT, den har vi ikke i Schweiz. Grupperne spiller med en fantastisk energi og åbenhed, og den eneste forklaring, jeg kan komme på, på forskellen mellem musikmiljøet i Schweiz og i Skandinavien er, at vi Schweiz måske er mere indadvendte, imens i heroppe har en anden attitude, siger han.

Kinki sendte sidste år to journalister til SPOT, og da de kom tilbage endte deres oplevelser som en stor reportage i det schweiziske kulturmagasin, der har et oplag på 50.000, hvoraf de 40.000 sælges i hjemlandet. Og efter at have snuset til atmosfæren på SPOT og i Århus kan Matthias Straub ikke andet end at give sine journalister ret.

Atmosfæren er noget af det mest overbevisende ved festivalen. Jeg gik rundt mellem de forskellige spillesteder i går aftes, og jeg mødte kun venlige og afslappede mennesker. Det virker som en god idé at holde festivalen inde i byen, og det virker også som om, at indbyggerne virkelig har taget den til sig, siger han.

I Schweiz har Carpark North en vis popularitet, og står det til Matthias Straub, så burde det også lykkedes flere af de bands, han har hørt på førstedagen, herunder When Saints go Machine, I got You on Tape og Lars and the Hand of Light. Store forventninger har han også til svenske Miss Li, som var på hans liste over kunstnere, han skulle høre på SPOT Festival lørdag. Og generelt mener han, at der i en globaliseret verden stadig kan findes en skandinavisk tone.

Skandinavisk musik er, som jeg hører det, præget af gode melodier og en frisk pop-appeal. Musikken er ofte let tilgængelig og spillet med en smittende entusiasme. Man kan godt høre, at der er en inspiration fra det britiske, men det er ikke noget, der tager overhånd.

Flosklerne står ofte i kø, når man beder folk om at sætte deres første associationer på ordet ”Schweiz”. Det er noget med vintersport, gode oste og præcise ure. Men Schweiz har naturligvis også sine store festivaler, hvor man kan lægge øre til de samme store navne, som trekker Europa tyndt om sommeren. En festival som SPOT, der også er et stort branchetræf, har man ikke, men idéen er god, mener Matthias Straub.

Det er en fornuftig idé i en tid, hvor musikbranchen er i en ombrydningstid. Det kan godt være, at vi kan komme i kontakt med hele verden via forskellige platforme, men det giver en god effekt, når man kan mødes med så mange kolleger og branchefolk på en gang, siger han.