SPOT Live: Spil virkeligheden og bliv den vildeste promoter
21-05-2010   Af  Anders Jørgensen
 
Citater
"Put aside prejudices and check it out. Turns out there is more to Danish music than Barbie Girl..."

- Neil McCormick, The Daily Telegraph v. SPOT 2009
Det er bemærkelsesværdigt, hvor mange gode dance-navne, der kommer fra Danmark.

- Denis Docland, ID&T, arrangører (NL)
Bookmark and Share
 
Det ligger lige til venstrebenet. Morten Jæger, der er musiker, studieejer og spiludvikler i firmaet Workz, er blevet den første og stolte prisvinder udi ”kunsten at skabe et koncept, der gavner dansk musik”. Morten vil lave spillet "Online Promoter". Et spil, der kan gøre os alle til de vildeste promotere af kendt og ukendt musik.

En enkel ide, der blev rigtig godt modtaget både af publikum ved SPOT-seminaret og af dommerjuryen bag den nye innovationspris.

Morten Jæger fortæller om sin prisvindende idé. Foto: Magnus Holm.
Morten Jæger fortæller om sin prisvindende idé. Foto: Magnus Holm.
Man kender genren fra forskellige web-baserede managerspil i sportens verden, ikke mindst dem, der udspiller sig i europæiske ligaer og Tour De France. Tusindvis sidder bag skærmen og driver deres hold og deres valg frem på skærmen med en iver og ild, der brænder.

Det er sådan cirka det samme, Morten Jæger gerne vil, bare med bandet og dets sange som stoffet, der skal forvaltes og regnes ud og formidles og bygges større og mere populært med de forskellige greb og muligheder, der er i promoterens værktøjskasse. Og vel og mærke med ægte, eksisterende bands. Det er simpelthen en dyst i at promote musik på livet løs. En lidt anden tilgang end andre spil fra musikkens verden, såsom "GuitarHero", "Rock Band" og "Singstar". Som i øvrigt alle er spil, Morten Jæger tillægger betydning i forhold til at præge vores musiksmag.

Mortens kreative tanker går i retning af, at det er oplagt at bringe den alvorlige leg online i samspil med virkeligheden - for eksempel ved at gigs, der giver onlinegevinst, også kan finde sted i virkeligheden.

Juryen var ikke i tvivl om, at der er en masse gode elementer i Morten Jægers idé, og at et sådant spil kan have en bred appel.

Næste skridt for Morten bliver at finde samarbejdspartner eller investor, som vil gå ind i videreudviklingen.

Det er i øvrigt en årligt tilbagevendende innovations-pris, vi er vidne til. Og det er ambitionen, at der skal penge eller konsulenthjælp på bordet til de vindende ideer med tiden. I år fik Morten Jæger ophold, festivalbillet og forplejning for sin indsats.